Thursday, January 17, 2008

Novine: Plaćanje na netu?

Šta ima novo u Vremenu? Osim direktora, tu je i novina na web sajtu: Novi broj je, osim jednog od pisama čitalaca, potpuno zatvoren za posetioce, osim ako nisu pretplatnici. Više od decenije Vreme je omogoućavalo slobodan pristup delu tekstova na svom internet sajtu.
Za razliku od Vremena, Evropa je pošla drugim putem, te je od nedavno veliki broj tekstova dostupan besplatno na sajtu.
Iako nema jedinstvenog rešenja za sve, ipak je trend da se prisustvo na netu što više ojača, a jedan od najsigurnijih načina je i otvaranje pristupa sadržajima, barem jednom delu. Kako se, koliko, i kojim novinama to isplati, tema je velike diskusije ( jedan primer ovde) širom sveta.
Njujork Tajms je, na primer, u septembru 2007. rešio da otvori svoje arhive (pristup dnevnom izdanju i ranije je bio slobodan.

update:
Linkovi ka nekim tekstovima na sajtu Vremena u međuvremenu su stavljeni. Pretpostavljam da je onda u pitanju bila tehnička greška. Ali bi sajt i dalje mogao biti mnogo zanimljiviji i bogatiji

3 comments:

popkitchen said...

Lichno krivo mi je zbog ovoga, posto sam redovni chitalac Vremena, pa mi znachi dok sam u inostranstvu. Ali koliko znam Vreme ima najmanji tiraz od svih nedeljnika. Mora da postoji poslovna logika iza toga. Ljudi koji chitaju preko neta su uglavnom nasha novija dijaspora, kojima i nije problem da plate. Evropa se prosto nije profilisala, od Cvijanovichevog vremena, pa sledechi period gde je izgleda Filip Zepter bio finansijer do ovog sada najnovijeg perioda, sa Velickovichem kao urednikom, koji izvodi jedan uslovno LDP/liberalni zaokret. Normalno je da ponude tekstove na internetu da bi sakupili svoju publiku.

Ali ono sto vidim kao problem, ne samo Vremena i Evrope, vech svih medija na internetu je sto nemaju nikakav specijalni internet sadrzaj. To jest, ne koriste internet ni za sta drugo nego da kache tekstove koji izlaze u shtampi. Evo vidim da je Blic krenuo sa blogom, a pre toga Press. Ali to je tanko.

Vidim da si spominjala Vanity Fair, oni imaju i posebne spotove i fotografije, kao i blogove autora na svom web izdanju.

ljube said...

Evropa je za mene iznenada postala jako zanimljiva novina... web sajt im je staromodan (mogu to da kazem jer sam ucestvovao u nejgovoj izradi pre par godina; vreme mu je da se menja) ali bar korektno azuriran (u smislu vodi se racuna o duzinama introa, optimizaciji slika itd... precesto je to takodje problem).

Mnogo bi znacilo kada bi imali neki sadrzaj preko nedelje koji nije kopiranje stampanog izdanja. Recimo, nesto sto bi oslikalo dinamiku urednickog deska, news room, kako se to vec zove, ne znam. Mene interesuje taj proces kreiranja sadrzaja jednog broja, donosenje odluka sta se pokriva, o cemu se pise, kako, zasto... mozda bi blogovi urednika po rubrikama sa par kratkih postova dnevno bili dobar recept. Ili samo blog glavnog urednika.

Larisa Rankovic said...

Popkitchen, nisam sigurna da "Mora da postoji poslovna logika iza toga." Ako se cela online strategija sastoji iskljucivo u zatvaranju pristupa svim tekstovima, onda, ne postoji, rekla bih. A posto je, po mom misljenju, kvalitet Vremena u ozbiljnom padu, tim gore.
Sto se tice dodatnih sadrzaja na netu koje pominjete, apsolutno se slazem, bavila sam se tom temom, pa cu postovati nesto uskoro