Monday, December 17, 2007

Reader's Digest u Srbiji


U oktobru se pojavio Reader's Digest-a na srpskom, u izdanju Mladinske knjige.
Ako se malo pogleda po netu, jasno je da se ovaj, još uvek najprodavaniji magazin u Americi, pravi po tačno određeim principima ("usually one adventure story, one individual achievement story, an interview with a prominent celebrity, as well as a health report, an investigative piece, a humorous piece, a personal service piece, and a lengthier book excerpt"), i da promoviše individualna postignuća, optimizam i porodične vrednosti.
Tako i direktor izdavačke kuće piše u uvodniku da, listajući stranice RD, "prisetićemo se pomalo zaboravljenih lekcija o ljudskoj hrabrosti, zajedništvu, ljubavi prema bližnjem" i da je tajna uspeha i dugovečnosti časopisa možda u tome 'jer su u središtu njegovog interesovanja uvek čovek i porodica."
Kako ovaj časopis pokrenut pre 85 godina u Americi koja se oporavljala od I svetskog rata uspeva da bude tako uspešan toliko decenija kasnije, i to ne samo tamo, nego u još 51 zemlji sveta, pri tome pravljen po principu 'za svakoga u porodici po nešto', sa sve tom idejom o tradicionalnim vrednostima, a u eri gomile šarenih novina, plus svi ostali mediji, sve do internet izdavaštva koje će zadovoljiti i one vaše interese za koje niste znali da ih imate ili možete imati - ne znam.
Ipak, ako nastaju stalno nova izdanja u različitim delovima sveta, onda to verovatno funkcioniše, nema šta drugo.
***
Srpsko medijsko tržište je prilično specifično. Evo jednog citata iz Vremena od 18. otobra: "Prosečan Britanac čita šest sati nedeljno. Validne statistike nema, ali je pretpostavka da prosečan građanin Srbije čitanju ne posveti više od deset minuta sedmično. Ipak, tiraži britanskih medija postepeno opadaju, dok se u zemlji Srbiji već ovog meseca pojavljuju tri nova dnevna izdanja." Te je teško predvideti kako će Readers' Digest ovde proći.
Cena od 219 dinara nije baš user friendly. Mali format je zgodan i za malu torbu, to je pohvalno. Mada u tom slučaju fotografije ne dolaze dovoljno do izražaja. Prvi broj ima mini specijal o evropskim zanimljivim postignućima u raznim oblastima, priču o tome kakva u iskustva sa outsourcingom i centralnoj i istočnoj Evropi, porodičnu odiseju iz Afrike, tekst o svinji koja je dečaku spasla život, temu posvećenu održavanju mozga aktivnim i mladim, intervju sa Ljiljanom Blagojević, priču o doktoru koji je mnogim ljudima u Aziji spasao živote i raznorazne druge stvari.
Šta će reći tržište, i hoće li ovakve teme biti zanimljivije od života lokalnih celebrities (koje su od tri do pet puta jeftinije), ne znam.
Šta vi mislite?

No comments:

Metodologija fact-checking sajtova

Jedan tekst od pre pet godina, i dalje može biti koristan, mada su se stvari svakako izmenile u međuvremenu.  FACT-CHECKING SAJTOVI -...