Tuesday, September 30, 2008

Pomoć EU alternativnim medijima


Evropski Parlament usvojio je izveštaj kojim se traži od EU da pomogne alternativnim i community medijima:


The European Parliament , meeting in Brussels this week for its plenary session, adopted a report by Karin Resetarits (Die Liberalen, Austria) which calls on the European Union to encourage alternative media in Europe in order to promote pluralism and cultural diversity.

Objašnjava se i poreklo i funkcija alternativnih medija:


Stemming from the old family of “free radio” and other pirate broadcasting, alternative media today is often a community media, addressing a certain category of the population for example the Muslim population, senior citizens or young people. They can be distinguished from commercial media by the fact that they are not profit-making but purely social, linked with their community by the service they provide. Mrs Resetarits would like to see this recognised by the European Commission and the Member States.

Iako su nam piratske radio i TV stanice dobro znan fenomen, njihove misije praktično nikad (izuzev B92 tokom 90ih) nisu bile usmerene ka zajednici već su bile komercijalne, političke, ego tvorevine, ili kombinacije toga. Ono što bi kod nas danas bilo najbliže alternativnim/community medijima su blogovi i eventualno neki drugi on-line projekti.




Pre dve godine u Ljubljani je organizovana konferencija "Alternative Media and New Public Settings", na kojoj sam govorila o tome šta su kod nas bili alternativni mediji u protekloj deceniji (među elektronskim, štampanim i online medijima), šta u ovoj, i kakvi bi mogli biti izgledi za budućnost. (Knjiga odaranih tekstova trebalo bi da se pojavi do kraja godine).

Monday, September 29, 2008

Dobro novinarstvo je...


Nisam nešto motivisana i inspirisana da pišem o dešavanjima u Politici, ali Dragoljub Žarković jeste, i istakao je vrlo bitnu stvar:

U Srbiji je novinarstvo temeljno uništavano, što bednim platama, što bednim urednicima... Nije neka mudrost otvoriti stranice za poglede i sleva i zdesna, već proizvesti novinare specijaliste, ozbiljne svedoke stvarnosti koja se ne opisuje komentarima, ma ko ih pisao, već ozbiljnim radom na terenu. Nekad se 'Politika' dičila novinarima koji su bolje poznavali penzijski sistem od ministara za to nadležnih, novinarima koji su znali napamet red vožnje svih vozova...
update: Ruža Ćirković u Danasu piše o pravno-finasijskoj strani priče "Politika"

Friday, September 26, 2008

Madona u Budvi: Teško je biti novinar


Sudeći prema dosadašnjim izveštajima, dve stvari su jasne: Madonin koncert bio je spektakl, a organizacija je bila cirkus.

Publika je imala velikih problema da stigne do Jaza. Novinari takođe. Evo izveštaja iz Blica:


Više od 20 fotoreportera i snimatelja akreditovanih za praćenje koncerta Madone na Jazu nije uspelo da obavi svoj posao - zbog kašnjenja polaska autobusa kojim su iz Budve odvezeni na mesto događaja. Fotoreporter, koji je želeo da ostane anoniman, rekao je agenciji Beta posle koncerta da je autobus organizatora u startu kasnio gotovo dva sata, a da se potom zaglavio u ogromnoj gužvi koja je nastala na prilazima Jazu. Prema njegovim rečima, "zbog neodgovornog ponašanja organizatora koji su takve okolnosti morali da predvide", svoj posao - snimanje i fotografisanje prve tri pesme na koncertu - nisu obavili akreditovani predstavnici medija kao što su RTS, RTV CG, Fonet, Tanjug, Rojters, Asošiejted pres, Frans pres, "Politika", "Blic", "Gazeta", "Pres", "Vijesti" i "Republika". "Bilo je predviđeno da krenemo u 18.45, a autobus je došao tek u 20.30. Na putu je bio haos. Pred dolazak na lokaciju, predstavnici organizatora su nam rekli da slikanja i snimanja neće biti, a da sa kartama koje smo dobili možemo da gledamo koncert, ali da opremu ostavimo u autobusu. Većina je to odbila", rekao je izvor Bete. Koncert Madone je počeo u 21.50, nakon gotovo sat vremena kašnjenja i završen je u 23.40. Uoči koncerta, na prilazima Budvi formirane su kolone duge i do 10 kilometara.


Izveštaji nekih od crnogorskih novina: Republika, Pobjeda, Vijesti.

Wednesday, September 24, 2008

Novi radio i mobilni reporteri


Novi Radio Beograd je novi, internet radio. Trenutno je u eksprimentalnoj fazi, zvaničan početak od 6. oktobra. Simbolično, naglašeno je. I još:

ZA pomirenje,ljudska prava, toleranciju, razvoj kulture, kontakte sa svim susedima Srbije,otkrivanje nove muzike, pisaca, pesnika, umetnika, ZA provokaciju, ZA različite ukuse i afinitete. Zato što niko ne može da nas kupi, i zato što smo ovde da ostanemo, mi ćemo govoriti dok drugi ćute.PROTIV: kastriranih medija, državno kontrolisane umetnosti, zaboravljanja prošlosti.

Više o projektu na My Space, Facebook.

***

U Bečeju će, u decembru, biti održan workshop Mobile Reporters - International Winter Multimedia Workshop, više detalja na sajtu.

Tuesday, September 23, 2008

City Magazine Beograd


Ivan Bevc objavio je na svom blogu lepu vest - od idućeg meseca Beograd će imati novi besplatni časopis - City Magazin.
Licenca je kupljena od belgijske Roularta Media Group koja pokriva sve vrste medija, a besplatna gradska izdanja postoje i u Zagrebu i Ljubljani. U Beogradu se kreće sa tiražom od 60 hiljada primeraka, sa mogućnošću povećanja tiraža. (Ljubljana, koja je skoro deset puta manja od Beograda, došla je sa svojim City Magazinom već do 70 hiljada).
***
Kad sam već kod novina i grada, New York Times piše juče o ulozi (gradskih) medija u brendiranju grada, preciznije Njujorka. Između ostalog se kaže:
"...emphasizes the importance of New York magazine, founded in 1967, which presented the city as “a hip place to live, work, and shop for young, social climbing urbanites.” ...The magazine’s obsession with the “power game” — “who’s up, who’s down” — was part of its portrayal of the city as an exciting place to be and helped establish the media makers themselves as cultural power brokers. .."

Verujem da je to vrsta imidža koju bi Beograd rado imao, a ni uredništvo časopisa verovatno ne bi imalo ništa protiv takve uloge.

Monday, September 22, 2008

Stanje nacije

Govoreći o popularnosti Facebook-a među mladima u Srbiji i mogućnostima za medijsko prisustvo na FB:

Emisija "Stanje nacije", koja od danas počinje da se emituje na TV B92 od 18 sati može se dodati kao event na Facebook-u. Gostujući jutros na radijskom "Dizanju" iste kuće, Roksanda Đorđević, jedna od dvoje autora emisije, najavila je i kreiranje grupe ove emisije.

Emisija (rađena po licenci) će biti specifična po tome što će ne samo biti zasnovana na istraživanjima javnog mnjenja Strategic Marketinga, već će rezultati istraživanja biti overeni kod javnog notara, kako bi se izbegle moguće kritike o tendencioznom interpretiranju rezultata.

Videćemo već večeras kako će emisija u stvari izgledati i zvučati.

Thursday, September 18, 2008

"Glupe plavuše novinarstva"

Ariana Hafington (Arianna Huffington), kreatorka veoma uspešnog blog portala Huffington Post, veoma je oštro kritikovala tradicionalne medije obraćajući se u sredu studentima na Jejlu. Sve ono gde su tradicionalni mediji neuspešni nadoknađuju blogovi, smatra ona. Između ostalog, oni daju pravo glasa onima koji ga ne bi imali u tradicionalnim medijima:
Traditional news organizations have lost credibility because they have become too close to their sources, said Huffington, founder of the blog The Huffington Post. (...) “They are the dumb blondes of journalism,” Huffington said. “They let unparalleled access interfere with journalistic integrity.”
Rešenje je, po njoj, u hibridnim medijima:
“We are moving towards a hybrid future,” Huffington said, referring to a time when print, broadcast and online media are combined.

Wednesday, September 17, 2008

Popularnost Facebooka


"Mladi ”Facebook” shvataju kao ozbiljan i sveobuhvatan sajt koji im omogućava da komuniciraju sa osobama koje žive daleko, pomoću kojeg mogu da nađu srodne duše po hobiju i interesovanjima, na kojem se zabavljaju a navode i da su oni koji nemaju profil "aut"."

Ovo je deo rezultata istraživanja "Mladi i nove tehnologije među mladima" koje je za Irex ProMedia Srbija sproveo Strategic Marketing, među mladima od 15 do 25 godina.
Što se ostalih medija tiče:

"Navode da im je televizijski program nedovoljno atraktivan a kažu i da bi uveli više raznovrsne muzike, edukativnih i dokumentarnih emisija, emisija o dešavanju u gradu, bolji filmski program i kraće reklame. [...] mladi radio posmatraju kao zastareli medij a da samo 34 odsto njih svakodnevno čita štampu i dodala da generalno postoji trend da mladi ne vole politiku, analitičke tekstove i da bi pisanje štampe promenili tako što bi ubacili više tekstova o gradskim dešavanjima i humora."
***
Da li da zaključim da su posle ovog istraživanja, još juče popodne ili jutros, urednici dodelili nekom iz redakcije da na Facebooku napravi zanimljivu aplikaciju, grupu, profil ili page vezan za njihov medij? Ili da su odmah raspisali konkurs za koordinatora za nove medije?


O neprisutnosti ovdašnjih medija na Facebooku pisala sam pre pola godine. U međuvremenu se nije mnogo toga promenilo. Jedino značajnije prisustvo ima radio emisija B92 "Dizanje", sa preko pet hiljada članova.

Friday, September 12, 2008

MTV + Perez Hilton


Odnosno: TV + blog.

Američki trač bloger Perez Hilton, najavljeno je, vodiće dodelu evropskih MTV nagada u Liverpulu 6. novembra.

Očekujem da će biti zabavno i provokativno.

O tome kako je prešao put from blogs to riches i šta je sve uradio na tom putu, piše Wired:

The blogs-to-riches story of Mario Armando Lavandeira Jr. is the stuff of online legend. In 2004, during what he calls "the worst year of my life," he was a fame-obsessed loner who had just been fired from a reporting job at Star magazine. ("It poisoned my soul," he says.) Dreaming of becoming an actor, he moved from New York to LA, unemployed and broke. Too cheap to pay for Internet access at home, he set up shop at a local Coffee Bean & Tea Leaf. There, enjoying the free Wi-Fi, he stumbled across a few personal blogs. He thought of writing an online diary of his own but concluded that his life was too boring.


A onda je imao a-ha moment....

Tuesday, September 9, 2008

Content is King? Internet is king?


Prošle nedelje bila sam na skupu gde je pedavač izneo svoje očekivanje da će se, pre ili kasnije, različite medijske platforme uliti u internet, tj. da će on postati osnova za druge medije. Ja mislim isto. Ali, dok se to ne desi, da vidimo kako put ka tom ishodu teče.
Google je saopštio, da je počeo da digitalizuje novinske arhive i da omogući njihovo pretraživanje preko Google News i, kasnije, na sajtovima novina - Izveštava New York Times. Iako je za većinu ovo dobra vest, postoje i određene skepse:
“The concern is that Google, in making all of the past newspaper content available, can greatly commoditize that content, just like news portals have commoditized current news content,” said Ken Doctor, an analyst with Outsell, a research company. Ostali izveštaji na istu temu.
Kod nas, nakon što je afera sa pokušajem uvođenja problematičnog kontrolisanja interneta uspešno prevaziđena, organizovana je konferencija "Regulation of Freedom of Expression on the Internet". Skup je organizovan na Fakultetu političkih nauka, uz nekoliko partnera, međunarodnih organizacija. Program skupa je ovde . Pitanja regulative su dominirala, ali je bilo izlaganja i o online i građanskom novinarstvu, blogovima i drugom.
update: Zanimljiv blog post objavljuje Aljoša Japundžić o padu interesovanja za blogove u Hrvatskoj, a rastu za Facebook, pod upečatljivim naslovom: "Blog je mrtav, živio facebook!"

Wednesday, September 3, 2008

Svetski kralj tabloida

U svom oktobarskom broju, Vanity Fair objavljuje tekst o Rupertu Mardoku (Rupert Murdoch) - Tuesday with Rupert. Autor je Michael Wolff, koji već radi na biografiji medijskog mogula (lista medija koje poseduje Mardokova News Crporotation je ovde).
Nekoliko citata iz teksta slikovito dočaravaju o kakvoj se ličnosti radi. I o kakvom shvatanju medija, biznisa, politike:

- Gossip gives him life (and business opportunities).

- He’s a troublemaker—maybe the last troublemaker in the holier-than-thou, ethically straitjacketed news business.

- The great fear about Rupert Murdoch, among journalists and proper liberals everywhere, beyond even his tabloidism and his right-wing politics, is that he acknowledges no rules.

- Just before the New York Democratic primary, when I found myself undecided between Clinton and Obama, I said to Murdoch (a little flirtation, like a little gossip, softens him), “Rupert, I don’t know who to vote for—so I’m going to give you my vote. You choose.”
He paused, considered, nodded his head slowly: “Obama—he’ll sell more papers.”

Imam neku ideju na koga me podseća.